گواهی ssl wildcard چیست؟

گواهینامه ssl wildcard چیست و چه کاربردی دارد؟

گواهینامه های ssl انواع مختلفی دارند که یکی از کاربردی ترین آنها، گواهی ssl wildcard می باشد. گواهینامه اس اس ال wild card   برای استفاده بر روی ساب دامنه های وبسایت استفاده می شود. به بیان ساده تر زمانی که شما یک دامنه با نام www.sslacademy.net دارید و تعدادی ساب دامنه تحت عنوان :  mail.sslacademy.net ،  shop.sslacademy.net و … را فعال کرده اید. حال برای اینکه شما بخواهید پروتکل https را بر روی ساب دامین های خود فعال کنید، خرید گواهی ssl wildcard بهترین گزینه برای شما می باشد. در این مقاله از وبسایت آکادمی ssl به بررسی این گواهینامه، روش های خرید و تفاوت آن با سایر گواهینامه های امنیتی وبسایت خواهیم پرداخت.

 

گواهی SSL Wildcard چیست؟

حتما زمانی که از سایت های مختلف بازدید کرده اید، با یک علامت قفل سبز رنگ در کنار آدرس وبسایت مقصد، مواجه شده باشید. این علامت در واقع نماد کلی پروتکل https و مجهز بودن وبسایت به گواهی ssl است. روش های مختلفی برای فعال سازی https روی وبسایت وجود دارد که یکی از آنها خرید و تهیه گواهینامه امنیتی ssl wildcard می باشد.

 

کاربرد گواهینامه اس اس ال wildcard چیست؟

 

با یک گواهی SSL وایلد کارد معتبر می‌توانید به کاربران این اطمینان را بدهید که اطلاعات محرمانه و مهم آنها مثل ایمیل و همچنین اطلاعات کارت بانکی آنها از دسترس افراد سودجو در امان خواهد ماند. همچنین باید در نظر داشته باشید که تمامی Sub Domain ها ( زیر دامنه های) سایت شما نیز باید از گواهی SSL معتبر برخوردار باشند. زیرا در بسیاری از موارد درگاهِ بانکی شما و یا صفحه‌ای که قرار است اطلاعات تماس کاربر را دریافت کنید، در صفحه‌ی اصلی وب سایت شما قرار ندارند.

 

اهمیت گواهی ssl wildcard در ساب دامین ( زیر دامنه )

ساب دامنه یا Sub Domain برای سایتی با آدرس www.example.com بصورت mail.example.com، amir.example.com  و هر کلمه یا عبارتی که قصد دارید پیش از آدرس اصلی سایت شما درج شود، تشکیل خواهند شد. شما می توانید هزاران ساب دامنه برای سایت خود با اهداف مختلف ایجاد کرده تا مدیریت وبسایت خود را بهتر کنید. البته هیچ لزومی به ساخت ساب دامنه و نصب گواهی ssl wildcard بر روی آن نیست.

گواهی ssl برای ساب دامین چیست؟

 

حال آن دسته از وبسایت هایی که از آدرس های زیر دامنه متفاوتی در سایت خود استفاده می کنند، جهت فعال سازی پروتکل https باید اقدام به تهیه گواهینامه امنیتی wildcard کنند. این گواهی باعث می شود تا تمامی ساب دامین های شما با نماد اچ تی تی پی اس نمایش داده شود و امنیت اطلاعات انتقالی بین کاربر و سرور را تا حد زیادی تامین کنید. بنابراین با دریافت این گواهی، این امکان را خواهید داشت که به کاربران این اطمینان را بدهید که تمامی دیتاهای ذخیره شده بر روی سرور نیز به‌صورت کُدگذاری شده درخواهند آمد.

 

کاربرد و مزایای گواهی ssl wildcard

 

مزایای خرید و تهیه گواهی ssl وایلدکارد

 

همان‌طور که پیشتر نیز عنوان شد، مهم‌ترین کاربرد استفاده از گواهی SSL، تأمین امنیت اطلاعات کاربران وب سایت شما است. همچنین این نکته را نیز در نظر داشته باشید که تمامی مرورگرها سعی دارند تا ساز و کاری را ایجاد کنند که بر مبنایِ آن، صاحبین کسب و کارها به استفاده از پروتکل امن HTTPS ترغیب شوند.

برای آشنایی به این پروتکل، مقاله https چیست را می توانید مطالعه نمایید.

به‌عنوان نمونه اگر بخواهید از گوگل کروم استفاده کرده و وارد وب سایتی شوید که همچنان از پروتکل HTTP استفاده می‌کند، مرورگر به شما پیغامی خواهد داد که استفاده از این وب سایت ناایمن است و تنها با پذیرفتنِ مسئولیت ناشی از آن است که مرورگر به شما امکانِ دسترسی به وب سایت را می‌دهد.

مشخصات و ویژگی های این پروتکل را در مقاله http چیست می توانید مشاهده نمایید.

بنابراین به‌عنوان اولین مزیت، در نظر داشته باشید که با اخذِ گواهینامه‌ی SSL Wildcard می‌توانید از پروتکل HTTPS در وب سایت خود استفاده کنید و این موضوع هم باعث خواهد شد که از افت نتایج SEO خود جلوگیری کنید و هم رضایت کاربران وب سایت خود را افزایش دهید.

اگر تصمیم بگیرید که از Wildcard به‌عنوان گواهی SSL استفاده کنید، دیگر نیازی ندارید تا برای تمامی Sud Domain های خود گواهی SSL مجزا تهیه کنید. این موضوع به شما کمک خواهد کرد تا در هزینه‌های وب سایت خود صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای داشته باشید. این امکان در مواردی که شما Sud Domain های متعددی را در وب سایت خود داشته باشید، به‌صورت مشهود می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود.

 

انواع گواهی ssl wildcard 

 

از جمله گواهی‌های معروف دیگری که برای رمزگذاری اطلاعات در حینِ انتقال مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان به گواهی‌های OV، DV و همچنین EV اشاره کرد. در این قسمت می‌خواهیم تا نکات مهمی را در مورد این گواهی‌ها یاد بگیریم.

 

گواهی اس اس ال wildcard چه انواعی دارد؟

 

  • گواهی  SSL DV

 

گواهی ssl dv ، یکی دیگر از انواع گواهی‌های معتبری است که برای رمزگذاری داده‌ها در اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. DV مخفف عبارت Domain Validation است و همین حالا احتمالاً به این نتیجه رسیده‌اید که این گواهی  فقط اعتبار دامنه شما را تائید می‌کند. بر خلافِ دیگر گواهی‌ها مانند OV و EV، برای دریافت این گواهی نیازی به ارسال مدارک خیلی دقیق نخواهید داشت. همچنین امنیت و سرعت بالای دریافت این نوع گواهی باعث شده است تا بین کاربران از محبوبیت بالایی برخوردار باشد. شما می‌توانید گواهی SSL DV را نیز از نوع Wildcard سفارش دهید.

نکته‌ای که باید در این نوع گواهی مدنظر قرار دهید این است که اشخاص حقیقی نیز می‌توانند از آن استفاده کنند و البته در مشخصات گواهی نیز نامِ شرکت یا سازمان شما نشان داده نخواهد شد. بنابراین اگر می‌خواهید گواهی SSL ارزان تهیه کنید و همچنین مراحل زیادی را نیز برای دریافت آن انجام ندهید، استفاده از SSL DV برای شما یک انتخاب مناسب است.

 

  • گواهی SSL OV

 

یکی دیگر از گواهینامه های پرکاربرد،گواهی ssl ov یا Organization Validation است. همان‌طور که از نامِ این گواهی نیز مشخص است، کاربرد آن بیشتر برای سازمان‌ها است. با توجه به اینکه این نوع گواهی، اعتبار شرکت یا سازمان شما را تائید می‌کند، از اعتبار بالایی نیز برخوردار است.

واضح است که این گواهی فقط برای سازمان‌ها و شرکت‌ها صادر می‌شود و برای دریافت آن لزوماً باید مدارک ثبتی شرکت خود را به شرکت صادر کننده‌ی گواهی ارائه دهید تا روندِ دریافت گواهی انجام شود.

این گواهی از الگوریتم SHA-2 برای رمزگذاری داده‌ها استفاده می‌کند که یکی از معتبرترین و ایمن‌ترین روش‌ها برای رمزگذاری اطلاعات است. شما می توانید نوع wildcard  این گواهینامه های امنیتی را برای وبسایت خود خریداری نمایید و تمام زیر دامنه ها را با پروتکل Https مجهز نمایید.

 

  • گواهی SSL EV

 

ممکن است شما وب سایتی داشته باشید که امنیت اطلاعات کاربران در آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد و به همین دلیل تصمیم می‌گیرید که از بالاترین سطح امنیت در تبادلات اطلاعاتی استفاده کنید. در این موارد استفاده از گواهی ssl ev برای شما کاربردی خواهد بود.

گواهی EV که مخفف عبارت Extended Validation است، بالاترین سطح از امنیت اطلاعات را به شما ارائه خواهد داد. در نظر داشته باشید که معمولا گواهینامه های اس اس ال ev نوع wildcard ندارند و نمیتوان از آنها برای ساب دامنه ها استفاده کرد.

 

قیمت گواهی SSL Wildcard در جهان

 

قیمت و هزینه گواهینامه ssl wildcard چقدر است؟

 

تا این قسمت اطلاعاتی را در مورد انواع گواهی‌های SSL به‌دست آوردیم. اما یکی از مهم‌ترین سؤالات این است که نرخِ جهانی این گواهی‌ها چقدر است. یکی از فاکتورهایی که در قیمت این گواهی‌ها بسیار اهمیت دارد، نوع گواهی است. به‌عبارت دیگر اینکه شما می‌خواهید از گواهی OV یا DV و یا EV برای وب سایت خود استفاده کنید، تأثیر مستقیمی بر هزینه‌های شما خواهد داشت. نکته‌ی دیگر این است که تعداد ساب دامین‌های ساپورت شده توسط گواهی نیز عامل دیگری است که بر قیمتِ آن تاثیر خواهد داشت.

همچنین باید دقت کنید که قیمت گواهی SSL تابع نرخ دلار در کشور است و البته نرخ‌گذاری انجام شده برای استفاده از این خدمات به مدت 1 سال است. به‌عنوان نمونه برای خرید گواهی یکساله‌ی SSL OV از نوع Wildcard به حدود 100 دلار و همچنین برای خریدِ SSL DV از نوع Wildcard به 80 دلار نیاز خواهید داشت. البته این ارقام تقریبی بوده و در موارد مختلف ممکن است تغییراتی در آن ایجاد شود.

 

نحوه‌ی خرید گواهی SSL از نوع Wildcard

 

برای خرید گواهی SSL از نوع Wildcard می‌توانید به شرکت‌های هاستینگ معتبر ایرانی یا خارجی که نمایندگی شرکت‌های اصلی گواهی SSL را در اختیار دارند مراجعه کنید.

به‌عنوان پیشنهاد در نظر داشته باشید که برخی از شرکت‌ها هاستینگ، در صورتی که هاست خود را از آنها خریداری کرده باشید این امکان را دارند که به‌صورت اتوماتیک، گواهی SSL را روی وب سایت شما نصب کنند.

برای نصب و فعال سازی این گواهینامه های دیجیتال و امنیتی روی وبسایت می توانید به کنترل پنل cPanel و یا Direct Admin مراجعه کرده و مراحل نصب را انجام دهید.

 

جمع‌بندی

 

امنیت اطلاعات یکی از بزرگ‌ترین مواردی است که در دنیای اینترنت مورد توجه تمامی کاربران است. برای این منظور از پروتکل‌های رمزگذاری https برای انتقال اطلاعات وب سایت استفاده می‌شود. برای اینکه بتوانید این پروتکل را بر روی وب سایت خود فعال کنید، نیاز به یک گواهی معتبر SSL دارید. در این مقاله در مورد گواهی SSL Wildcard توضیحاتی به شما ارائه کردیم. همچنین نکات دیگری از جمله تفاوت گواهی‌های OV، DV و EV را نیز با شما درمیان گذاشتیم و در انتها نیز نکاتی در مورد خرید گوهینامه‌ی SSL Wildcard را نیز با شما به اشتراک گذاشتیم.

 

سؤالات متداول

 

 گواهینامه‌ی SSL Wildcard چه تفاوتی با بقیه‌ی گواهی ها  دارد؟

 

پاسخ: مهم‌ترین ویژگی این گواهی این است که به شما این امکان را خواهد داد تا انتقال اطلاعات را در ساب دامین‌های خود نیز بر اساس پروتکل HTTPS انجام دهید. بنابراین با استفاده از این گواهینامه دیگر نیاز نیست تا برای Sub Domain های خود نیز گواهی SSL مجزا خریداری کنید.

 

کدام گواهینامه های ssl شامل wildcard می شوند؟

 

بصورت کلی گواهی های dv و ov، نوع wildcard داشته و می توانید آن را برای دامنه اصلی و زیر دامنه های خود خریداری نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]
نویسنده: Ali Safari

دیدگاه‌ها