http چیست؟ معنی http در آدرس سایت

پروتکل http چیست؟

معرفی پروتکل http  یا Hyper Text Transfer Protocol، معنی کلمه و مشخصات و ویژگی های آن، موضوع این مقاله از وبسایت آکادمی ssl می باشد. در دنیای اینترنت پروتکل های بسیار زیادی وجود دارد که یکی از معروف ترین و قدیمی ترین آنها، پروتکل http می باشد. حال اینکه اچ تی تی پی در آدرس سایت چیست و چه کاربردی دارد، مزایا، معایب و تفاوت آن با پروتکل https در چه موردیست، بصورت کامل در ادامه این متن بررسی شده است. موضوعات این مقاله شامل موارد زیر است.

 

  • HTTP چیست؟
  • تاریخچه و شکل گیری پروتکل HTTP
  • معنی آن به زبان فارسی 
  • کاربرد و نحوه عملکرد این پروتکل
  • آشنایی با Http request
  • مقایسه با پروتکل HTTPS
  • آشنایی با پورت اچ تی تی پی

 

 پروتکل HTTP چیست ؟

HTTP یک پروتکل اینترنتی است که برای ارسال و دریافت صفحات وب و منابع از سرورها به مرورگرهای کاربر استفاده می شود. به عبارت دیگر، این پروتکل مسئول ارسال و دریافت داده های صفحات وب بین کامپیوترها در شبکه اینترنت است.

هنگامی که کاربر از مرورگر خود برای بازدید از یک وب سایت استفاده می کند، مرورگر درخواستی را به سرور وب سایت ارسال می کند که در آن درخواست اطلاعاتی مانند صفحه وب مورد نظر و تصاویر و متن های مرتبط با آن صفحه وب وجود دارد. سپس سرور وب سایت با استفاده از پروتکل HTTP این اطلاعات را به مرورگر کاربر ارسال می کند.

HTTP یکی از اصلی ترین پروتکل های استفاده شده در وب است و اکثر صفحات وب از طریق این پروتکل بارگیری می شوند. در حال حاضر، نسخه ۲٫۰ و ۳٫۰ این پروتکل برای استفاده در اینترنت مورد استفاده قرار می گیرند.

 

تاریخچه HTTP و پروتکل های وبسایت

 

در ابتدا لازم است تا در موردِ پروتکل‌ها اطلاعات بیشتری به‌دست آوریم. با این اطلاعات به این نتیجه خواهیم رسید که HTTP چیست. در واقع پروتکل‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین استانداردها برای انتقال اطلاعات در شبکه‌ی اینترنت شناخته می‎‌شوند. در این میان HTTP نیز یکی از اولین پروتکل‌هایی بود که بعد از ایجاد و رونمایی از اولین وب سایت‌ها ایجاد شد. استانداردهای مربوط به HTTP رفته رفته توسعه یافتند و در نهایت نیز W3C یا همان کنسرسیوم جهانی وب وظیفه‌ی توسعه و همچنین نظارت بر این پروتکل را تقبل کرد.

 

اجازه دهید تا کمی به پیشتر سفر کنیم، یعنی به سال‌های قبل از 1991 میلادی. در این سال‌های هیچ استاندارد مشخصی برای تبادل و انتقال اطلاعات در شبکه‌ی جهانی اینترنت وجود نداشت. برای حل این موضوع، «تیم برنرزلی» تصمیم گرفت تا این موضوع را حل کند و برای این منظور، پروتکل HTTP را در سال 1991 پایه‌ریزی کرد تا یک استاندارد مشخص برای این منظور وجود داشته باشد. پروتکلی که برنرزلی آن را ایجاد کرد، بر اساسِ ساختارهای اولیه‌ی HTML بنا شده بود و سپس در یک وب سرور ساده و یک مرورگر متنی ایجاد شد.

اگر بخواهیم موضوع را کمی بیشتر و البته فنی‌تر بررسی کنیم باید بدانیم که پروتکل، در حقیقت همه‌ی قواعدی است که برای ارتباط بین دو کامپیوتر در اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروتکل‌های زیادی هم در دنیای وب وجود دارد که هر یک از آنها نیز کاربرد مختلفی دارند. به‌عنوان مثال پروتکل Telnet پروتکلی است که قواعدِ ارتباط از راهِ دور را مشخص می‌کند. پروتکل HTTP نیز یکی از انواع پروتکل‌هایی است که نحوه‌ی ارتباط بین دو کامپیوتر را در اینترنت مشخص می‌کند.

 

HTTP در آدرس سایت مخفف چیست؟

 

معنی http چیست؟

 

HTTP مخفف عبارت پروتکل انتقال اَبَر متن‌ها یا Hyper Text Transfer Protocol است. با استفاده از این پروتکل این امکان به‌وجود آمد تا صفحات وب ایجاد شوند و در نتیجه  شما بتوانید وب سایت‌های خود را ایجاد کنید. این پروتکل وظیفه دارد تا بین سرور و کلاینت ارتباط برقرار کند. این همان چیزی است که برایِ کارکرد وب سایت به آن نیاز دارید.

برای توضیح بیشتر لازم است بدانید که اَبَر متن یا Hyper Text ها به متن‌های طولانی گفته می‌شود که بر اساس کُدنویسی HTML ایجاد می‌شوند. البته این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که اگر چه این کُدها تماماً به‌صورت متن هستند، اما بعد از اینکه مرورگر آنها را پردازش کرد، خروجی کار لزوماً متن نخواهد بود. به‌طور مثال خروجی کُدهایی که شما بر اساس HTML می‌نویسید، ممکن است به‌صورت متن، تصویر و یا حتی ویدیو باشد.

 

کاربرد و مزایای HTTP چیست؟

 

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که تنها کاربرد HTTP، استفاده در اَبَر متن‌ها نیست. به‌عبارت دیگر از این پروتکل در سامانه‌ی Domain Name یا همان DNS ها و همچنین در بسیاری دیگر از زمینه‌های سیستم‌های کامپیوتری استفاده می‌شود.

اگر بخواهیم از نظر تکنیکال کاربرد HTTP را بررسی کنیم باید به این نکته توجه شود که این پروتکل از TCP/IP برای برقراری ارتباط میانِ Server و Client استفاده می‌کند. در واقع TCP/IP امنیت این تبادل اطلاعات را تضمین می‌کند. اگر بخواهیم به بیانِ خیلی ساده ارتباطِ بین کلاینت و سرور را با استفاده از این پروتکل توضیح دهیم باید بگوییم که در این روش، اطلاعات با استفاده از یک سری بسته‌های اطلاعاتی بین مبدأ و مقصد تبادل می‌شود.

در این روش این بسته‌های اطلاعاتی به یک سری بسته‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شوند و سپس این بسته‌های کوچک‌تر با استفاده از تکنولوژی Handshaking به سمت مقصد و البته با ترتیب و اولویت‌بندی مشخص ارسال خواهند شد.

در ادامه‌ی این مقاله به نکات بیشتری از این پروتکل و همچنین مزایای نحوه‌ی عملکرد آن اطلاعاتی را به شما ارائه خواهیم داد.

 

نحوه‌ی عملکرد پروتکل Hyper Text Transfer Protocol چگونه است؟

 

در تکنولوژی Handshaking برای اینکه اطلاعات از سمتِ مبدأ به سمت مقصد ارسال شود، ابتدا یک Request به سمت مقصد ارسال می‌شود. به‌عنوان مثال فرض کنید قصد دارید تا یک بسته‌ی اطلاعاتی را از یک سرور دریافت کنید. در این حالت شما به‌عنوان Client یک Request به سمت سرور ارسال می‌کنید و از آن در مورد امکانِ دریافت این اطلاعات سؤال می‌پرسید. حالا باید صبر کنید تا پاسخِ Request شما از طرف سرور ارسال شود. به این مرحله، Response یا پاسخ‌گویی گفته می‌شود. فرض کنید که شرایط برای این تبادل فراهم باشد. حالا باید یک Request دیگر را که حاوی درخواست ارسال اطلاعات است را به سمت سرور ارسال کنید. سرور Request جدید شما را نیز دریافت کرده و سپس بسته‌ی اطلاعاتی را به اجزاء کوچک‌تری تقسیم می‌کند و در نهایت نیز آنها را با استفاده از تکنولوژی Handshaking به سمتِ شما ارسال می‌کند.

 

نحوه عملکرد پروتکل http

 

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از HTTP این است که این پروتکل بر رویِ یک سری لایه قرار گرفته است و البته با توجه به اینکه معماری این پروتکل به‌صورت لایه لایه طراحی شده است، می‌تواند امنیتی نسبی را برای کاربران به همراه داشته باشد.

همچنین امکانِ به‌کارگیری این پروتکل در برخی دیگر از موارد به‌غیر از وب نیز کاربردی است. همچنین می‌توان از افزونه‌ها یا همان Extension های این پروتکل مانند Request Method ها، Error کُدها یا Header ها نیز استفاده کنید. به‌عنوان نمونه شما این امکان را خواهید داشت تا با استفاده از Header یک وب سایت، متوجه شوید که از چه تکنولوژی در این وب سایت استفاده شده است.

 

HTTP Request چیست؟

 

http request چیست ؟

 

تا این قسمت از مقاله متوجه شده‌اید که HTTP از دو نوع پیام اصلی استفاده می‌کند: Request ها و Response ها. حالا اجازه دهید تا کمی بیشتر این موضوع را بررسی کنیم. Request های HTTP توسط مرورگر کاربر و هنگامی که از امکانات وب سایت استفاده می‌کند به سمت سرور ارسال می‌شود.

مثلاً اگر در حال کار کردن با یک وب سایت باشید و بر روی یک لینک کلیک کنید، مرورگر یک سری درخواست HTTP Get را برای محتوایی که در آن صفحه ظاهر می‌شود، ارسال خواهد کرد. همچنین فرض کنید که در حالِ سرچ کردن یک عبارت در گوگل هستید. اگر بر روی یکی از لینک‌های نتیجه‌ی گوگل کلیک کنید، مرورگر یک سری HTTP Request را ایجاد و ارسال می‌کند تا اطلاعات لازم را برای ورود به صفحه‌ی مدنظر کاربر به‌دست آورد.

تمامی HTTP Request ها به یک سرور مبدأ یا یک سرور کش پروکسی می‌روند و آن سرور نیز یک HTTP Response برای این درخواست‌ها ایجاد می‌کند. HTTP Response ها در حقیقت پاسخ‌هایی برایِ HTTP Request ها هستند که از سمت مرورگر به سمت سرور ارسال شده‌اند.

باید این نکته را نیز بدانید که HTTP Request ها نیز تماماً از یک سری خطوط کُدنویسی شده‌ی متنی تشکیل شده‌اند که همگی از پروتکل HTTP تبعیت می‌کنند. به‌عنوان نمونه یک Request GET می‌تواند به‌صورت زیر باشد:

GET /hello.txt HTTP/1.1

User-Agent: curl/7.63.0 libcurl/7.63.0 OpenSSL/1.1.l zlib/1.2.11

Host: www.example.com

Accept-Language: en

این متنی است که توسط مرورگر کاربر ایجاد می‌شود و در سراسر اینترنت ارسال می‌شود. اما متأسفانه این پیام می‌تواند بر هر کسی که بر اتصال نظارت دارد خوانده شود. این مسئله به‌ویژه در مواردی که اطلاعات حساسی مانند اطلاعات حساب بانکی و مواردی شبیه به آن از طریق یک فرم ارسال شود، می‌تواند نتایج فاجعه‌باری را به دنبال داشته باشد.

این همان موضوعی است که باعث شد تا HTTPS به میدان آید و این مسئله را حل کند. در ادامه به بررسی تفاوت میان HTTP و HTTPS خواهیم پرداخت.

 

تفاوت http با پروتکل https چیست؟

 

حالا بهتر است به این سؤال هم پاسخ دهیم که تفاوت میان HTTPS و HTTP چیست و چرا همه‌ی مرورگرها کاربران را به استفاده از HTTPS تشویق می‌کنند.

 

تفاوت اچ تی تی پی با https

 

HTTPS در واقع همان HTTP است اما با این تفاوت که اطلاعات به‌صورت رمزگذاری شده ارسال می‌شوند و همچنین همه‌ی اطلاعات نیز نیاز به تائید یا Verification از سمت مرورگر کاربر و سرور مقصد ( سرور وبسایت ) دارند. در حقیقت پروتکل HTTPS از TLS  یا (SSL) برایِ  encryption یا رمزگذاری Request ها و همچنین Response های ارسال شده استفاده می‌کند. همچنین HTTPS از امضای دیجیتالی برای درخواست‌ها و پاسخ‌های مربوط به آنها استفاده می‌کند. در نتیجه HTTPS پروتکلی بسیار امن‌تر از پروتکل HTTP است.

اگر قصد دارید در باره ssl اطلاعات بیشتری کسب کنید، می توانید به مقاله گواهی ssl چیست مراجعه کنید.

برای تشخیص وب سایت‌هایی که از HTTPS استفاده می‌کنند، فقط کافی است به URL آنها نگاه کنید. اگر در ابتدای این URL عبارت https:// درج شده باشد، یعنی وب سایت از پروتکل ایمن و رمزگذاری شده استفاده می‌کند.

در مقاله https چیست بصورت مفصل در باره این پروتکل امنیتی اطلاعات مفید و تکمیلی را می توانید مطالعه نمایید.

 

پورت HTTP چیست؟

 

هنگامی که از شبکه‌ی اینترنت استفاده می‌کنید، هر Device شما یک IP منحصر به فرد دارد. به‌عنوان نمونه ممکن است از یک لپ تاپ و یا یک گوشی تلفن همراه هوشمند برای اتصال به اینترنت استفاده کنید. در این‌صورت لپ تاپ و یا گوشی تلفن همراه شما یک آی پی یکتا دارد که محل قرارگیری آن در اینترنت قابل تشخیص است. برای درک بهتر می‌توانید Device خود را با یک خانه و IP آن را نیز با کُد پستی آن شبیه‌سازی کنید.

اما برای دسترسی به Device باید پورت آن را نیز داشته باشید. پورت را هم می‌توانید با درب یا پنجره‌ی خانه شبیه‌سازی کنید. بنابراین با در دست داشتن آدرس IP و همچنین Port یک دیوایس می‌توانید به آن وارد شوید.

پورت‌های متعدد و مختلفی در اینترنت وجود دارند که هر یک از آنها نیز کاربرد خاصی دارند. به‌عنوان نمونه یکی از مشهورترینِ این پورت‌ها، پورت شماره 80 است که از آن برای انتقال اطلاعات با استفاده از پروتکل HTTP استفاده می‌شود. همچنین در صورتی‌که قصد داشته باشید تا با استفاده از پروتکل FTP به انتقال اطلاعات بپردازید، باید از پورت شماره 40 استفاده کنید.

 

جمع‌بندی

 

پروتکل اینترنت یک از مفاهیم پایه برای استفاده از این شبکه‌ی جهانی است. یکی از پروتکل‌های بسیار معروف http است. اگر حتی برای یک بار هم آدرس یک وب سایت را در مرورگر وارد کرده باشید، حتماً با این عبارت در ابتدای URL وب سایت روبرو شده‌اید. http یا همان پروتکل مربوط به انتقال داده‌های ابرمتنی یک استاندارد برایِ انتقال اطلاعات در اینترنت است. در این مقاله به این سؤال پاسخ داده شد که http چیست. همچنین در مورد کاربرد آن و تفاوت این پروتکل با https نیز توضیحات کاملی ارائه گردید.

 

سوالات متداول 

 

 آیا استفاده از پروتکل http در زمان کنونی کاربردی است؟

با توجه به شکاف‌های امنیتی این پروتکل، تمامی مرورگرها برای حفظ حریم شخصی و همچنین امنیت اطلاعات، سعی دارند تا استفاده از پروتکل https را جایگزین http نمایند.

 

جایگزین مناسب برای پروتکل Hyper Text Transfer Protocol چیست؟

پروتکل https بهترین جایگزین برای اچ تی تی پی می باشد که با نصب گواهی ssl می توان آن را بر روی آدرس سایت فعال کرد.

 

پروتکل یعنی چه؟

معنای لغوی پروتکل، قوانین و مقررات است. در دنیای اینترنت نیز پروتکل‌ها وظیفه دارند تا قواعد انتقال داده میان Client و Server را تعیین کنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 5]
نویسنده: Ali Safari

دیدگاه‌ها