encryption چیست؟

encryption چیست و چه کاربردی دارد؟

رمزگذاری یا encryption در سطح وب و اینترنت، موضوع بسیار مهمی جهت حفظ حریم خصوصی و افزایش امنیت داده های کاربران می باشد. اما معنی این کلمه چیست، چطور می توان از آن استفاده کرد و چه انواعی دارد؟ برای پاسخ به این سوالات می توانید تا انتهای این مقاله از وبسایت آکادمی ssl، همراه ما باشید.

 

Encryption یا رمزگذاری چیست؟  📃

 

Encryption به روش و مسیری گفته می شود که داده ها  و اطلاعات موجود، با استفاده از رمز گذاری و تغییر در ساختار کد آنها، بصورت غیر قابل درک و فهم در می آیند. به زبان ساده تر در بررسی معنی و مفهوم این واژه باید گفت : رمز گذاری به پروسه ای گفته می شود که یک متن قابل مشاهده و درک توسط انسان، به شکلی تغییر می یابد تا کاملا غیر قابل درک و فهم باشد. اساسا به این متن غیر قابل درک “ciphertext” یا متن رمزی گفته می شود. به عنوان یک مثال فرض کنید کلمه ی ” سلام ” قرار است encrypt یا رمز نگاری شود تا هیچ انسانی درک درستی از این کلمه نداشته باشد. در این صورت این کلمه به حالت زیر در می آید:

فرآیند رمز گذاری

رمزگذاری (Encryption) روشی است که توسط آن اطلاعات به کد مخفی تبدیل می شود که معنای واقعی اطلاعات را پنهان می کند. علم رمزگذاری و رمزگشایی اطلاعات را رمزنگاری می نامند. در محاسبات، داده های رمزگذاری نشده را به عنوان متن ساده نیز می شناسند و به داده های رمزگذاری شده، متن رمز می گویند.

 

کاربرد کلید (Key)🗝  در رمزگذاری داده ها

 

حال شاید برای شما این سوال به وجود بیاید که این متن رمزگذاری شده چطور برای گیرنده و ارسال کننده یک پیام قابل فهم است؟

در اینجا با واژه ای به نام ” کلید رمزگذاری ” یا Cryptographic key آشنا می شویم. وظیفه اصلی این کلید رمز گشایی داده های منتقل شده بین یک کاربر و مقصد مورد نظر می باشد. این کلید در واقع حاوی دستورات و کد هایی می باشد که فرستنده و گیرنده، هر 2 بر سر آن توافق دارند.

به عنوان مثال شما یک قفل برای درب منزل خود دارید که فقط با یک کلید اختصاصی باز می شود و افرادی که این کلید را دارند می توانند وارد منزل شما شوند.

 

انواع encryption و تفاوت آنها 🔐

 

بصورت کلی 2 نوع رمزگذاری یا انکریپشن وجود دارد که شامل موارد زیر می باشند.

1-رمز گذاری متقارن یا symmetric encryption

symmetric encryption چیست؟

در این نوع رمز نگاری داده ها، بصورت کلی یک کلید بیشتر وجود ندارد و فرستنده و دریافت کننده یک داده در سطح اینترنت، هر 2 از این کلید برای رمز گذاری و رمز گشایی (Decryption) استفاده می کنند.

 

2-رمزگذاری نا متقارن asymmetric encryption

Asymmetric encryption چیست؟

در این نوع بر خلاف مورد اول، 2 کلید برای رمزگذاری و رمز گشایی داده ها وجود دارد. این 2 کلید تحت عنوان کلید خصوصی و عمومی شناخته می شوند. نحوه عملکرد این دو کلید به این صورت است که کلید عمومی یا public key، بصورت واضح قابل مشاهده برای همه افراد می باشد. در حالیکه Private key یا کلید خصوصی که جهت رمز گشایی استفاده می شود، قابل مشاهده نمی باشد و همین موضوع باعث افزایش امنیت داده ها در اینترنت می شود. یکی از اصلی ترین تکنولوژی هایی که امروزه جهت توسعه گواهی ssl استفاده می شود، assymentic encryption می باشد.

 

 

چرا encryption مهم است و مزایای آن چیست؟

 

امروزه با حجم بسیار زیاده داده ها در اینترنت، حفظ امنیت کاربران و حریم شخصی آنها باید اولویت اول هر کسب و کار اینترنتی یا آنلاین باشد. از همین رو 2 مزیت اساسی و اصلی رمزگذاری شامل:

  • حفظ حریم شخصی

رمز گذاری داده ها این تضمین را می دهد که هیچ کسی قادر به  مشاهده اطلاعات شخصی کاربران یا داده هایی که توسط آنها روی یک سایت یا سرور منتقل می شود، نخواهد بود. این موضوع باعث کاهش سوء استفاده بسیاری از گروه ها از جمله : هکر ها، کمپین های تبلیغاتی، ارائه دهنده های خدمات سرویس اینترنت و حتی دولت ها، جهت استفاده از اطلاعات و داده های کاربران خواهد شد.

  • افزایش امنیت

حفظ امنیت نیز هم مسیر با حفظ حریم شخصی کاربران می باشد و encryption باعث جلوگیری از نقص و لو رفتن اطلاعات می شود. چه داده هایی که روی یک سرور یا سایت ذخیره شده، چه اطلاعاتی که در حال انتقال می باشد.

 

الگوریتم Encryption  چیست و چه کاربردی دارد؟

 

الگوریتم رمز گذاری چیست؟

الگوریتم رمز گذاری یک روش جهت تبدیل داده ها به یک متن غیر قابل فهم و درک می باشد. در تصویر ابتدای صفحه به این موضوع اشاره شده است و اگر مجدد می خواهید درک درستی این موضوع داشت باشید، آن را مشاهده نمایید.

این الگوریتم با استفاده از یک کلید اختصاصی، اطلاعات و داده ها را بصورت Rnadom ( تصادفی ) رمز نگاری کرده و تنها روش رمز گشایی آن نیز پیروی از قوانین این الگوریتم می باشد. این یعنی هیچ شخص خارجی، نرم افزار و … نمی تواند به راحتی نحوه عملکرد آن را کشف کند و مدت ها طول می کشد تا یک عبارت رمز گشایی شود.

 

بهترین الگوریتم های رمزگذاری کدام اند؟

 

همانطور که اشاره کردیم بصورت کلی 2 نوع رمز گذاری متقارن و نا متقارن داریم. برای این 2 نوع، الگوریتم های مختلفی وجود دارد که به شرح زیر می باشد.

الگوریتم های symmetric encryption

  • AES
  • 3-DES
  • SNOW

الگوریتم های asymmetric encryption

  • RSA
  • Elliptic Curve Cryptography

 

ارتباط Encryption با وب سایت ها و سرویس های تحت وب

 

رمز گذاری داده ها و اطلاعات، یکی از ارکان اساسی و اصلی برای انواع تکنولوژی های مختلف می باشد. اما یکی از استفاده های رایج آن، برای وبسایت های بزرگ و کوچک در سطح وب می باشد. اهمیت استفاده از این پروسه در وبسایت ها، برای ایمن نگه داشتن درخواست هایی که روی پروتکل http ارسال می شود، است. وظیفه اصلی این فرآیند بر عهده پروتکل  https می باشد که با استفاده از گواهینامه های ssl، داده های منتقل شده بین سرور و مرورگر کاربر را ایمن نگه می دارد.

رمز گذاری داده های وبسایت

در مقاله http چیست و https چیست، می توانید بصورت کامل در باره این دو پروتکل بسیار مهم بخوانید.

پس هر زمان که شما وبسایتی را مشاهده کردید که در نوار مرورگر شما با https:// شروع می شد، بدانید که پروسه رمزگذاری داده ها در این وبسایت انجام می شود. ” اما این بدان معنا نیست که هر سایتی که https دارد، قطعا امن است و هیچ مشکلی در آن وجود ندارد“.

https در واقع از یک پروتکل encryption تحت عنوان “ TLS  ”استفاده می کند. TLS و SSL بصورت کلی به یک معنا و مفهوم می باشند که هر 2 روشی برای رمز گذاری دیتا و داده ها می باشند. گواهینامه های SSL را می توان بصورت رایگان یا پولی برای وبسایت خود خریداری کرد و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

 

معنی Encryption در واتساپ چیست؟

 

در پیام رسان واتساپ، رمزگذاری یا Encryption بصورت End To End وجود دارد و معنی آن به شرح زیر است :

فقط شما و شخصی که پیام، صوت یا تماس را با آن برقرار می کنید، قادر به دریافت و مشاهده اطلاعات ارسالی می باشند. رمزگذاری end to end باعث می شود که یک کلید خصوصی برای بازکردن محتوای پیام شکل بگیرد و این کلید فقط بین شما و شخص دریافت کننده پیام، به اشتراک گذاشته می شود. بنابراین شخص دیگری قادر به مشاهده پیام های شما نیست.

مقاله پیشنهادی: end to end encryption چیست؟

 

سوالات متداول

 

تفاوت encryption و decryption چیست؟

از نظر معنایی، در جایگاه رمز گذاری و رمز گشایی قرار می گیرند. از نظر نحوه عملکرد نیز کلید خصوصی برای رمز گشایی و کلید عمومی برای رمز نگاری داده ها استفاده می شود.

آیا وبسایت هایی که مجهر به ssl می باشند، پروسه رمز نگاری در آنها اتفاق می افتد؟

بله، با نصب و فعال سازی گواهی های ssl بر روی وبسایت، پروتکل https روی انها فعال شده و پروسه رمز گذاری اتفاق می افتد.

معنی و مفهوم encrypted چیست؟

زمانی که اطلاعات اعم از : متن، عکس، فایل یا هرچیز دیگری رمزگذاری می شود، یعنی دیتای شما encrypted شده است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]
نویسنده: Ali Safari

دیدگاه‌ها