گواهی ssl dv چیست؟

گواهی ssl dv یا اعتبار سنجی دامنه چیست؟

امروزه زمانی که یک کاربر قصد خرید گواهی ssl را برای وبسایت داشته باشد، با انواع این گواهی های امنیتی و دیجیتال مواجه می شود. گواهی ssl dv یکی از بهترین گواهینامه های امنیتی برای وبسایت شناخته شده است که به راحتی قابل خریداری و نصب می باشد. گواهی ssl dv با نام ( اعتبار سنجی دامنه ) یا Domain Validated certificate در سطح دنیا شناخته می شود و دارای یک پروتکل رمز گذاری 256 بیتی می باشد. این گواهی دارای یک روند اعتبارسنجی کوتاه و آسان است و به همین دلیل برای ایمن‌سازی کامل و 100 درصد همه ی وبسایت ها مناسب باشد. در ادامه این مطلب از وبسایت آکادمی SSL قصد داریم تا شما را بیشتر با گواهی SSL DV آشنا کرده و ببینیم که برای کدام نوع وب‌سایت‌ها می‌تواند مناسب‌تر باشد.

 

گواهینامه SSL چیست؟

 

قبل از این که به طور اختصاصی به گواهی اعتبار سنجی دامنه یا SSL DV بپردازیم، بهتر است به تعریف کلی از گواهینامه های اس اس ال بپردازیم. SSL مخفف عبارت “Secure Sockets Layer” است. این گواهی، یک فناوری استاندارد برای ایجاد اتصال رمز گذاری شده (encryption) بین سرور و کاربرد بازدید کننده از وبسایت شما است. داشتن این گواهینامه بدان معناست که هرگونه اطلاعات موجود در یک وب‌سایت که اغلب توسط کاربران بارگذاری می‌شوند، حفظ شده و ایمن باقی بماند. از جمله این اطلاعات می‌توان به شماره کارت بانکی، شماره‌های شناسایی، شناسه‌های ورود به وب‌سایت و … اشاره کرد. در واقع با نصب و فعال سازی گواهی اس اس ال، پروتکل https روی سایت شما فعال خواهد شد.

در مقاله گواهی ssl چیست به صورت تخصصی به بررسی این گواهی امنیتی و دیجیتال پرداخته ایم و شما می توانید آن را مطالعه نمایید.

 

گواهی SSL DV یا اعتبارسنجی دامنه چیست؟

 

کاربرد گواهی ssl dv

حالا که به طور خلاصه گواهی SSL را مرور کردیم، به بررسی گواهی SSL DV خواهیم پرداخت. گواهی Domain Validated Certificate، یکی از انواع گواهی SSL است که با یک رمزگذاری 256 بیتی ارائه می‌شود. این گواهی امنیتی می‌تواند 99.9٪ مرورگرهای وب و گوشی‌های موبایل را پشتیبانی کرده و برای ایمن کردن انواع دامنه‌های WWW یا غیر آن، با تمام پسوند های موجود مناسب است. صاحبان وب‌سایت‌هایی که تنها قصد دارند دامنه خود را تایید کنند، باید این نوع گواهی را دریافت کنند. برای درک بهتر این نوع از گواهی SSL بهتر است با ویژگی‌های آن آشنا شوید. 

 

ویژگی‌های گواهینامه SSL DV

 

به‌طور کلی، یک گواهی DV SSL یک سطح ابتدایی از پروتکل SSL است که یک روند رمزگذاری قوی را با فعال کردن پروتکل https روی سایت، ارائه کرده و در زمان کمی می‌توانید آن را دریافت کنید. در مقاله https چیست به بررسی کامل و جامع این پروتکل امنیتی پرداخته ایم و برای مشاهده می توانید آن را مطالعه نمایید.

ویژگی های گواهی امنیتی اعتبار سنجی دامنه به شرح زیر می باشد:

  •         رمزگذاری ایمن و حرفه ای با هزینه اقتصادی

گواهی‌های DV SSL بسیار عالی هستند، زیرا یک روند رمزگذاری مقرون‌به‌صرفه را ارائه می‌دهند که به‌راحتی قابل‌دسترسی و نصب هستند. همچنین با نصب این گواهی شما یک پروتکل رمزگذاری قوی را دریافت می‌کنید که مشابه گواهی ssl ov و گواهی ssl ev می باشد. تفاوت اصلی این نوع گواهی را شاید بتوان در هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر آن بیان کرد.

  •         دریافت و نصب بسیار سریع و آسان

برای دریافت این گواهی تنها کافی است که به مرجع صادرکننده گواهی اثبات کنید که دامنه تعیین شده متعلق به شما است. این روند معمولاً به‌صورت کاملاً خودکار انجام شده و در مدت زمان کوتاهی می‌توانید آن را اخذ کنید. شیوه اعتبارسنجی اغلب به مرجعی که برای دریافت گواهی آن را انتخاب می‌کنید، بستگی دارد.

 

مراحل دریافت گواهی SSL DV

 

مراحل دریافت گواهی ssl dv

 

روند اعتبارسنجی برای دریافت گواهی اعتبار دامنه یا DV SSL بسیار ساده است. برای این کار، تنها کافی است که مالک وب‌سایت متقاضی، مالکیت دامنه خود را به مرجعی که قصد دارد گواهی را از آن دریافت کند، ثابت کند. این مرجع می‌تواند تأییدیه را از طریق ایمیل یا بر پایه فایل انجام داده و یا اطلاعات ثبت‌کننده وب‌سایت را برای تأیید اعتبار دامنه، بررسی کند. روند اعتبارسنجی و تأیید مالکیت دامنه با هر یک از این روش‌ها عبارت است از:

 

1-تأیید ایمیل برای مالکیت دامنه

 

مرجعی که گواهی DV SSL را از آن دریافت می‌کنید، یک ایمیل حاوی تأیید آدرس به آدرس ایمیل که قبلاً آن را ارائه داده‌اید، ارسال می‌کند. متقاضی ایمیل را باز کرده و روی لینک مورد نظر که دامنه از طریق آن تأیید می‌شود، کلیک می‌کند. البته برای این روش، باید مطمئن شوید که آدرس ایمیل درستی را ارائه کرده‌اید. آدرس‌های ایمیل پذیرفته شده معمولاً باید با admin، administrator، postmaster، hostmaster، webmaster شروع شوند. مثال‌های زیر چند نمونه از ایمیل‌های صحیح هستند؛

          admin@domain-name.com

          administrator@domain-name.com

          postmaster@domain-name.com

          webmaster@domain-name.com

          hostmaster@domain-name.com

 

2-تأیید مالکیت دامنه با درج فایل HTML در فضای هاست یا سرور شما 

 

در این روش تأیید، مرجع صادر کننده گواهی SSL DV یک فایل HTML را همراه با داده‌های هش (Hash data) ارائه می‌کند. این فایل تحت عنوان فایل تأیید هویت یا فایل تأیید نیز شناخته می‌شود. سپس باید فایل مورد نظر را در دایرکتوری سرور خود بارگذاری کنید. پس از آن، صادرکننده گواهی این فایل را در سرور شما پیدا کرده و با تأیید مالکیت، گواهی را صادر می‌کند. 

 

3-تأیید اطلاعات از طریق وبسایت ایرنیک یا who.is

 

مرجع صدور گواهی می‌تواند مالکیت دامنه را مستقیماً از طریق اطلاعات ثبت‌کننده دامنه یا Domain Registrar، تأیید کند. برای این کار، باید اطمینان حاصل کنید که این اطلاعات به‌صورت عمومی در دسترس است چرا که اگر “Private” باشد، درخواست صدور گواهی SSL DV شما رد می‌شود.  

 

گواهی ssl dv برای چه کسانی مناسب است؟

 

گواهی اعتبار سنجی دامنه برای چه سایت هایی کاربرد دارد؟

 

به‌طورکلی، این نوع گواهی برای مالکان وب‌سایت‌های بزرگ‌تر چندان مناسب نیست. وب‌سایت‌هایی که در سطوح کوچک‌تر فعالیت کرده و تنها می‌خواهند یک دامنه رمزگذاری شده داشته باشند، می‌توانند گواهی DV SSL را انتخاب کنند. هزینه‌ای که برای دریافت گواهی اعتبار دامنه یا SSL DV می‌پردازید، در مقایسه با گواهی SSL OV و EV SSL بسیار کمتر خواهد بود.  

گواهی‌های SSL DV با گزینه‌های جایگزینی مانند «گواهی SSL Wildcard» و «گواهی چند دامنه‌ای یا MDC» نیز ارائه می‌شوند. گواهی SSL Wildcard امکان ایمن‌سازی تعداد نامحدودی از زیر دامنه‌ها را فراهم می‌کند درحالی‌که گواهی چند دامنه‌ای تنها این امکان را برای حداکثر 100 نام دامنه فراهم می‌کند.

 

چرا باید گواهی اس اس ال Domain Validated certificate داشته باشیم؟

 

اگر هنوز هم شک دارید که باید برای وب‌سایت خود یک گواهی DV SSL دریافت کنید یا نه دلایل زیر شما را برای این کار قانع خواهد کرد:

 

  • هزینه کمتر؛ هزینه‌ای که برای دریافت گواهی‌های اعتبار دامنه (DV SSL) می‌پردازید، در مقایسه با گواهی‌های دیگر مانند OV و EV بسیار کمتر است.

 

  • سرعت دریافت؛ پس از آن که مالکیت دامنه را به مراجع صدور گواهی اثبات کردید، در مدت زمان کوتاهی می‌توانید آن را دریافت کنید.

 

  • روند اعتبارسنجی بدون درخواست مدارک؛ زمانی که برای صدور گواهی خود درخواست می‌دهید، هیچ مدرکی برای تأیید مالکیت و نام دامنه از شما درخواست نشده و روند آن بسیار ساده و به‌صورت آنلاین انجام خواهد شد.

 

  • ارتقای رتبه‌بندی سایت در گوگل؛ همان‌طور که می‌دانید، عوامل متعددی روی رتبه شما در موتورهای جستجو و خصوصاً گوگل تأثیر می‌گذارد. گوگل اخیراً اعلام کرده که وب‌سایت‌های دارای گواهی SSL از مزیت رتبه‌بندی نسبت به وب‌سایت‌های دیگر بهره‌مند می‌شوند. در نتیجه دریافت گواهی DV SSL به شما برای افزایش ترافیک وب‌سایت و موفقیت آن کمک خواهد کرد.

 

  • جلب اعتماد کاربران؛ موتورهای جستجو، با برخی نشانه‌های ساده (مانند علامت قفل در کنار نوار URL و شروع آدرس با HTTPS) به کاربران نشان می‌دهند که یک وب‌سایت با گواهی SSL ایمن شده است.  در نتیجه اخذ این گواهی می‌تواند منجر به افزایش اعتماد مخاطبان شما شود.

 

راه‌های خرید و دریافت بهترین گواهینامه SSL DV

 

مراجع و ارائه‌دهندگان بسیاری هستند که می‌توانید از طریق آن‌ها گواهی SSL DV را برای وب‌سایت خود خریداری کنید که شرکت های هاستینگ ایرانی مشمول آن می شوند. اما سوال اصلی اینجاست که کدام یک از آن‌ها بهترین نوع خدمات را ارائه می‌دهند؟

برای پاسخ به این سؤال، باید ویژگی‌های بهترین نوع گواهی را بشناسید. برخی از ویژگی‌های کلیدی که در زمان خرید و انتخاب گواهی SSL DV باید به آن توجه کنید، عبارت است از؛  

          دارا بودن امضای گواهی SSL 2048 بیت

          توان رمزگذاری قوی تا 256 بیت

          توانایی ایمن کردن کلیه دامنه‌های www و غیر www

          سازگاری با اکثر مرورگرهای وب و موبایل

          زمان کوتاه برای صدور گواهی (گاهی حتی تا چند دقیقه)

          عدم نیاز به ارائه مدارک

          سرویس رایگان هشدار تشخیص فیشینگ

          امکان درخواست متعدد برای صدور در طول دوره اعتبار

          گزینه‌های جایگزین مانند گواهی‌های SSL Wildcard و Multi-Domain

 

سخن پایانی

 

برای هر نوع وب‌سایتی که در فضای آنلاین مخاطبان خاص خود را دارد، جلب اعتماد کاربران از اهمیت بسیار بالایی است. داشتن گواهی SSL نه تنها به جلب این اعتماد کمک می‌کند، بلکه به موفقیت وب‌سایت نیز کمک می‌کند، زیرا اعتبار سایت را به موتورهای جستجو ثابت می‌کند. گواهی‌های SSL انواع مختلفی دارند که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را داشته و برای وب‌سایت‌های متفاوتی مناسب هستند که یکی از آن‌ها، گواهی SSL اعتبار دامنه یا SSL DV است. در این مطلب از آکادمی SSL به طور کامل هرآنچه را که درباره گواهی SSL DV لازم دارید برای شما توضیح دادیم. اگر می‌خواهید ببینید که این گواهی چیست، چه ویژگی‌هایی داشته و برای چه نوع وب‌سایت‌هایی مناسب است، مطالب گفته شده را از دست ندهید.

 

سؤالات متداول

 

1- گواهی SSL DV چیست؟

گواهی Domain Validated Certificate یا اعتبار سنجی دامنه، یکی از انواع گواهی SSL است که با یک رمزگذاری 256 بیتی ارائه می‌شود.

2- مزایای خرید گواهی ssl dv چیست؟

  • هزینه کمتر؛
  • سرعت دریافت؛
  • روند اعتبارسنجی بدون درخواست مدارک؛
  • ارتقای رتبه‌بندی سایت در گوگل؛
  • جلب اعتماد کاربران.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
نویسنده: Ali Safari

دیدگاه‌ها