تفاوت گواهی SSL OV و SSL EV

تفاوت گواهی ssl ov با ssl ev چیست؟

موضوع امنیت اطلاعات و استفاده از پروتکل ایمن HTTPS از جمله فاکتورهای مهمی است که در تمامی وب سایت‌ها باید رعایت شود. برای این منظور باید یک گواهی ssl معتبر را بر روی وب سایت خود نصب کنید. انواع مختلفی از گواهی SSL وجود دارد که بر اساسِ نیاز خود باید یکی از آنها را تهیه کنید. در این مقاله از وب سایت آکادمی SSL می‌خواهیم در باره تفاوت دو نوع مهم از این گواهی، یعنی SSL EV و SSL OV توضیحاتی را به شما ارائه کنیم.

 

معرفی مختصر پروتکل HTTPS

 

پروتکل‌ها همان‌طور که از نامشان پیدا است، قواعد و مقررات انجامِ یک کار را تنظیم می‌کنند. در حوزه‌ی اینترنت نیز پروتکل‌ها قواعدی ارسال و دریافت اطلاعات را تنظیم می‌کنند. اولین و شاید معروف‌ترین پروتکل طراحی شده، HTTP بود که در اوایل دهه‌ی 1990 میلادی توسط «تیم برنرزلی» طراحی و معرفی شد. با استفاده از این پروتکل بود که وب سایت‌های سنتی قابلیت انتشار در شبکه‌ی اینترنت را پیدا کردند.

اما مشکل امنیتی این پروتکل باعث شد تا متخصصین IT به‌دنبال راهکاری برای رفع این نقیصه باشند. موضوع این بود که داده‌های منتقل شده با استفاده از پروتکل http رمزگذاری نمی‌شد. بنابراین اگر هر فرد سومی، مانند یک هکر، می‌توانست به دیتاهای منتقل شده بینِ سرور و کلاینت دسترسی پیدا کند، به‌راحتی می‌توانست به تمام اطلاعات دسترسی پیدا کند. حالا فرض کنید که شما می‌خواهید یک خرید اینترنتی را در یک وب سایت که از پروتکل HTTP استفاده می‌کند، انجام دهید. در این‌صورت تمام اطلاعات بانکی شما ممکن است توسط یک هکر که به این سایت نفوذ کرده است، شنود شود.

متخصصین IT با طراحیِ پروتکل HTTPS توانستند این مشکل را به نحو مطلوبی حل کنند. شیوه‌ی کار بدین ترتیب بود که داده‌ها حالا دیگر به‌صورت رمزنگاری شده (Encryption) بین کلاینت و سرور منتقل می‌شد. بدین ترتیب حتی اگر یک هکر امکانِ این را داشت که دیتاهای رد و بدل شده را شنود کند، امکانِ استفاده از آنها را نداشت. زیرا تنها چیزی که به آن دسترسی داشت، یک سری اطلاعات بدون مفهوم بود که فقط با استفاده از کلیدهای رمزگشایی می‌توانست به مفهوم آن پی ببرد.

نکته : در فعال سازی پروتکل https توسط گواهینامه های ov و  ev، تفاوتی وجود ندارد و خرید هر کدام از این 2 مورد، باعث فعال شدن این پروتکل در وبسایت شما می شود.

مقاله پیشنهادی : https چیست؟

 

تفاوت گواهی SSL OV و SSL EV

 

اما برای استفاده از پروتکل HTTPS باید یک گواهی SSL معتبر را بر روی وب سایت خود نصب کنید. انواع مختلفی از این گواهی وجود دارد. دو نوع معروف این گواهی عبارت است از SSL EV و SSL OV. در ادامه‌ی این مقاله از وب سایت آکادمی SSL می‌خواهیم به تفاوت این دو گواهی بپردازیم. اما قبل از هر چیز به یاد داشته باشید که تمامی گواهی‌های SSL اطلاعات انتقال داده شده را به‌صورت رمزگذاری شده (Encrypt شده) در می‌آوردند، با این حال تفاوت‌هایی نیز بین گواهی‌های مختلف وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

تفاوت 2 SSL EV با SSL OV

 

گواهی SSL OV چیست؟

 

یکی از گواهی‌های معتبر SSL که برای استفاده‌ی سازمان‌ها کاربرد دارد، گواهینامه ssl ov یا همان Organization Validation است. این گواهی پس از تائید هویت سازمان یا شرکت حقوقی توسط مرجع صدور گواهی یا CA صادر خواهد شد. مزیت این گواهی این است که هویت شرکت دارنده‌ی گواهی را مستقیماً در مرورگر کاربر ذکر می‌کند و بدین ترتیب سبب اعتمادسازی بیشتر به برند و وب سایت شما خواهد شد. بر همین اساس نتیجه گرفته می‌شود که گواهی SSL OV می‌تواند اعتبارسنجی بیشتری را نسبت به گواهی DV یا Domain Validation انجام دهد.

 

روندِ صدور گواهی SSL OV یک تا دو روز کاری به‌طول می‌انجامد و همان‌طور که عنوان شد، اگر سطح متوسطی از اعتماد کاربر نسبت به برند وجود داشته باشد، استفاده از این گواهی کاربردی خواهد بود. همچنین باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر چه SSL OV نسبت به SSL DV فرآیند دقیق‌تری از اعتبارسنجی را انجام می‌دهد، اما همچنان گواهی‌های دیگری نیز وجود دارند که امکانِ اعتبارسنجی دقیق‌تری نیز با استفاده از آنها وجود دارد.

برای دریافت هر نوع گواهی SSL، ابتدا باید درخواست امضای گواهی (SCR) کنید. مرجع صدور گواهی (CA) علاوه بر اینکه تائید می‌کند که دامین ثبت شده به نامِ متقاضی است، همچنین تحقیقات بیشتری را نیز در مورد نوعِ تجارت متقاضی در سطح پایه انجام می‌دهد. این اطلاعات برای افزایش اعتماد کاربران وب سایت، در گواهی درج و به کاربران نشان داده می‌شود. به‌عنوان نمونه نامِ شرکت حقوقی ثبت شده نیز در گواهی SSL OV درج می‌شود. نمونه‌ی این گواهی در شکل زیر نشان داده شده است.

 

تفاوت SSL OV با SSL EV چیست

 

گواهی SSL EV چیست؟

 

تفاوت گواهینامه ssl ev در میزان اعتبارسنجی آن است. اگر قصد داشته باشید تا این گواهی را بر روی وب سایت خود فعال کنید، CA ( مرجع صادر کننده گواهینامه اس اس ال ) در گام اول یک تائید دقیق از مالکیت وب سایت شما انجام خواهد داد. در گامِ بعدی قانونی بودن کسب و کار شما نیز توسط مرجع صدور گواهی بررسی خواهد شد. فرآیندهایی که در این دو گام طی می‌شود، بیشتر و دقیق‌تر از تمامِ انواع مراحلی است که در دیگر گواهی‌های SSL انجام می‌شود. بنابراین کاربر وب سایت می‌تواند اعتماد بالایی به کسب و کار و وب سایت شما داشته باشد.

 

مقایسه گواهینامه SSL EV با گواهی SSL OV

 

تفاوت اس اس ال EV و OV

 

جدول مقایسه و تفاوت‌ SSL EV و SSL OV

 

تا این قسمت احتمالاً به این نتیجه رسیده‌اید که هر دو گواهی SSL EV و SSL OV سطح بالایی از امنیت را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و هر دو برای تبدیل پروتکل HTTP به  HTTPS کارایی بسیار مناسبی دارند. نوعِ رمزگذاری اطلاعات در هر دو این گواهی‌ها یکسان است و همچنین در صورتی‌که هر یک از این دو گواهی را برای وب سایت خود انتخاب کنید، می‌توانید از ضمانت گواهی نیز استفاده کنید.

با این توضیحات، انتخاب هر یک از این دو گواهی کاملاً بستگی به نوع کسب و کار شما و همچنین انتظاری که از گواهی SSL دارید باز می‌گردد. در جدول زیر برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو نوع گواهی برای انتخاب راحت‌تر، ارائه گردیده است.

گواهی SSL EVگواهی SSL OV
در این گواهی، علاوه بر تائید مالکیت دامنه، تحقیقات دقیقی در مورد قانونی بودن کسب و کار انجام می‌شوددر این گواهی، علاوه بر تائید مالکیت دامنه، تائید قانونی بودن کسب و کار در سطح پایه انجام می‌شود
در این گواهی نام سازمان در ابتدای URL با رنگ سبز نشان داده خواهد شددر این گواهی نام سازمان در داخل گواهی درج می‌شود
صدور گواهی EV معمولاً چند روز کاری زمان خواهد بردصدور گواهی OV یک یا دوز کاری به‌طول می‌انجامد
اعتماد به وب سایت‌هایی که از گواهی SSL EV استفاده می‌کنند، به‌دلیل فرآیندهای دقیق‌تر اعتبارسنجی بالاتر از هر گواهی دیگری استگواهی SSL OV اعتمادسازی سطح متوسط را در کاربران ایجاد خواهد کرد
گواهی SSL EV از گواهی SSL OV گران‌تر استگواهی SSL OV از گواهی SSL DV گران‌تر است

 

جمع‌بندی

 

از آنجا که کاربران وب سایت‌ها امنیت اطلاعات خود را یکی از اولویت‌های اساسی در استفاده از وب سایت‌ها می‌دانند، استفاده از پروتکل امن HTTPS به یکی از الزامات اساسی در وب سایت‌ها تبدیل شده است. برای این منظور باید یک گواهی SSL معتبر را بر روی وب سایت خود نصب کنید. اما اگر قصد خرید یک گواهی SSL داشته باشید، احتمالاً با انواع مختلفی از آنها روبرو خواهید شد که انتخاب را برای شما مشکل می‌کند. برای حل این موضوع، در این قسمت از وب سایت آکادمی SSL، به بیان مقایسه و تفاوت‌های میان دو نوع معروف از این نوع گواهی، یعنی گواهی SSL OV و SSL EV پرداخته‌ایم و نکات فنی این دو نوع گواهی را توضیح داده‌ایم.

 

سؤالات متداول

 

سؤال: آیا امنیت رمزگذاری در SSL EV و SSL OV با یکدیگر متفاوت است؟

پاسخ: خیر. هر دو این گواهی‌ها از یک نوع الگوریتم برای رمزگذاری اطلاعات استفاده می‌کنند. تفاوت بین این دو گواهی در سطح اعتبارسنجی قانونی بودن کسب و کار و همچنین نحوه‌ی نمایش نامِ شرکت است.

 

گواهی SSL OV چه نوع گواهی است؟

در این گواهی علاوه بر رمزگذاری اطلاعات، مالکیت دامنه و همچنین تائید قانونی بودن کسب و کار در سطح پایه انجام خواهد شد.

 

گواهی SSL EV چه نوع گواهی است؟

در این گواهی علاوه بر رمزگذاری اطلاعات، مالکیت دامنه و نیز تائید قانونی بودن کسب و کار در سطح بالا توسط CA انجام خواهد شد.

 

برای دریافت گواهی SSL به چه مدارکی نیاز است؟

در گواهی SSL DV به مدرک خاصی نیاز ندارید. اما برای دریافت گواهی SSL EV و همچنین SSL OV نیاز به مدارک ثبتی شرکت خود دارید. تمامی این مدارک را باید به نماینده‌ی صدور گواهی خود ارائه کنید تا روندِ صدور گواهی SSL انجام شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
نویسنده: Ali Safari

دیدگاه‌ها